Sunday, January 20, 2013

Cu fum. De tigari

Mi-am desfacut o bere si am aprins o tigara. Marlboro rosu, lung. Tigara tare. Asta fumez de ani de zile. Dupa ce am trecut prin carpati fara, cu mentol (de la Terapia), unirea comunista, ateneu, mahorca, ligeros, partagas, h upmann din cuba, de negasit, de 25 de ani, gauloise, camel fara filtru, lucky strike, apollonia, bt, assos, lm, chesterfield si tot asa. Inclusiv Kent lung, care e dumnezeul tigarilor in romania, nu pt gust, pt cum deschideai usi cu el, oricand. Chiar si acum, desi pare incredibil.
Cu toate acestea, sunt de acord cu noul trend din Cluj de a nu se mai fuma in spatii publice inchise. SPATII PUBLICE INCHISE. Adica, primarie, prefectura, banci, administratie financiara, garda financiara, crematoriu etc. Asta inteleg eu prin spatii publice, oficiale. In toate acestea, nici acum nu se fumeaza. Nu inteleg prin asta insa, restaurante, baruri, cafenele. O afacere privata ii da dreptul acelui patron sa decida cum isi imparte spatiul. Dupa mine, ar trebui sa fie simplu: ori de fumatori, ori de nefumatori. Nu impartite, jumate se fumeaza, jumate ba. Nu e ok. Tot fumul se duce dincolo, niciun patron nu investeste in tehnologie cu curenti ascendenti. Totusi, exista deja spatii destinate doar nefumatorilor. Clar. Locatii de fumatori sau de nefumatori. Totusi, nu inteleg de ce toate locatiile de acest fel destinate nefumatorilor sunt aproape goale, iar cele destinate fumatorilor sunt pline. Ah, da... pt atmosfera. Cheful mare si nebunia nu e niciodata la nefumatori. OK, fiecare cu alegerea lui. Si cu atmosfera lui. Nu am nicio problema sa existe 5000 de nefumatori in Cluj sau in orice metropola si 50 de fumatori.
Ce nu inteleg este urmatoarea treaba: ce cauta nefumatorii in spatiile de fumatori, TOT TIMPUL, dupa care incep petitii, sunt nemultumiti, comenteaza etc? Ce? Spunea un amic azi pe o retea de 2 lei de socializare ca si-ar vedea cu mult mai mult drag prietenii FUMATORI in zone de nefumatori. Ca ce fain ar fi! Buuuuuuuuuun.... no problem. Ma intreb si eu ca prostul: de ce draga prietene nu poti accepta acei prieteni ca fumatori, asta face parte din ei? Daca nu-i placi asa, lasa-i in pace. Care e problema ca unii vor sa moara mai devreme? De ce totul se rezuma la ce vor nefumatorii, care oricum au deja spatiile lor amenajate? Prietenii lor fumatori merg oricum in acele spatii, accepta asta, stau cat pot, 1-2 ore, mai ies afara la tigara, mai rabda, dar o fac. Dupa care pleaca, pentru ca nu e lumea lor. De ce nu se poate invers, daca prietenia nu tine de fumatori si nefumatori?
Ma uit prin Cluj de multe ori cum stau angajatii pe craca, exact ca vrabiile, in fata sediilor, fumand. Institutiile alea publice nu au nicio obligatie? Exista niste reguli PSI, nu le-am vazut aplicate nicaieri, oriunde am lucrat sau am intrebat de ele, adica spatii clar delimitate pentru fumatori, cu acces la ferestre etc.
Nu am probleme, interziceti fumatul, votez pt asta, in majoritatea locurilor din oras. Publice sau nu. Dar nu ma obligati sa ma asortez unei politici discrimatorii pt fumatori. Nici vorba, nu o sa fac asta.
Am si eu acasa betisoare cu miros de floare de camp, de colt, de orhidee, de mucegai chiar. Fac ceai exceptional. Gatesc de vis. Sunt perfecta la din astea. Cu modestie, fireste:) Dar, fumez. De 2 lei. Nu ma incadrez in noul curent. Stiti ceva? Fiecare cu curentul lui. Alegem fiecare. Nefumatorii la spatii de nefumatori, fumatorii la spatii de fumatori. E simplu. Nu mai intersectati intersectiile. Doar alegeti-va prietenii in functie de asta, cum spunea amicul acela, socant, oarecum. Daca asa merge.
Asta e. Marlboro rosu. Bun. Nu tigari-paie, nu figuri, nu talente. As fuma carpati fara, sa apar economia romaniei, nicio sansa, au ingropat fabricile alea.

PS Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) nu va recunoaste niciodata cati bani ii intra in conturi din industria tutunului. Aceiasi bani care salveaza vieti. Nu ale fumatorilor din Romania sau Europa, ci ale amaratilor de copii morti de foame din Africa. Cati dintre noi, fumatori sau nu, donam bani pt copii care mor de foame? Da, stiu, sunt patetica. Merci.

No comments: